Nauczyciele ropczyckiego Liceum realizują międzynarodową innowację -Das PerLen- Konzept® (ERASMUS+)

07.10.2022
Oświata i Kultura

W dniach 12 do 17 września 2022r. w Przemyślu odbyło się kolejne spotkanie partnerów w projekcie Erasmus + pt.„Making personal learning experiences possible and visible also in a digital way - Das PerLen-Konzept"/,,Umożliwienie osobistych doświadczeń edukacyjnych i ich uwidocznienie również w sposób cyfrowy - Das PerLen-Konzept”.

Projekt realizowany jest w ramach Akcji 2 - Partnerstwa współpracy w sektorze edukacji szkolnej (KA220-SCH).

Celem projektu jest upowszechnienie i wdrożenie innowacyjnej koncepcji nauczania i uczenia się ukierunkowanej na rozwój kompetencji kluczowych ucznia.

Nauczyciele z Polski, Niemiec i Litwy realizowali działanie projektowe C5 Learning, Teaching, Training Activities.

Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Ropczycach reprezentowały panie: Cecylia Szędzioł - nauczycielka j. niemieckiego, Justyna Piątkiewicz - nauczycielka j. angielskiego, Urszula Saj - nauczycielka chemii i doradztwa zawodowego i Małgorzata Rozmus nauczycielka j. polskiego. Łącznie w projekcie wzięło udział 29 nauczycieli z 7 instytucji: 12 nauczycieli z Polski( Podkarpacki Zespół Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie - Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli; Zespół Szkół im. Aleksandra Fredry w Nienadowej oraz Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Ropczycach; 5 nauczycieli z Litwy - Karaliaus Mindaugo profesinio mokymo centras w Kownie oraz 12 nauczycieli z Niemiec z Kraju Saary ( Państwowy Instytut Pedagogiki i Mediów - organizacja wnioskująca; Ośrodek Kształcenia Zawodowego St. Ingbert oraz szkoła średnia Mandelbachtal-Schmelzerwald)

Uczestnicy szkolenia pracując w międzynarodowej grupie pod kierunkiem pana Dominika Bicka - koordynatora projektu i współautora koncepcji z Instytutu Pedagogiki i Mediów w Niemczech, rozpoczęli drugą fazę projektu pt. „Certification course: Das PerLen-Konzept®”. Językiem komunikacji był język angielski. Podczas warsztatów poznawaliśmy „PerLe Presentation”. Umiejętność autoprezentacji jest niezwykle ważna, może być wykorzystana podczas rozmowy kwalifikacyjnej z przyszłym pracodawcą. Analizując poznane dotychczas części koncepcji: Learning-PerLe (PerLe - Uczenie się) oraz Subject-PerLe (PerLe - Przedmiot) poszerzyliśmy również wiedzę w zakresie m.in. wizualizacji, refleksji edukacyjnej, komunikacji, metod aktywizujących, wykorzystania narzędzi cyfrowych oraz kultury feedbacku. Są to zagadnienia zgodne z najnowszymi trendami we współczesnej dydaktyce i metodyce nauczania. Podczas spotkania zostały również opracowane w grupach narodowych narzędzia do ewaluacji pracy z uczniami. Bardzo ciekawe i służące integracji były zajęcia z wizualizacji, podczas których można było zaprezentować swoją pracę również w formie cyfrowej.

Kolejnym zadaniem nauczycieli biorących udział w projekcie będzie wykorzystanie zdobytej wiedzy i wdrażanie jej w pracy z uczniami. Celem podjętych działań będzie nie tylko usprawnienie procesu przyswajania wiedzy przez uczniów, lecz przede wszystkim umożliwienie młodym ludziom odkrycia, rozwinięcia i wykorzystania ich indywidualnego potencjału, dostrzeżenia osobistych sukcesów w nauce, posiadanych kompetencji, jak również zaplanowanie swojej przyszłości.

Nauczyciele uczestniczący w szkoleniu mogli poza częścią merytoryczną poznać również walory kulturowe i turystyczne Przemyśla i okolic, jak również kuchnię regionalną.

Opracowało: Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Ropczycach