Wydział Edukacji, Kultury i Spraw Społecznych
DANE KONTAKTOWE I WYKAZ PRACOWNIKÓW WYDZIAŁU
pokój nr 318
Urszula Bizoń - pomoc administracyjna
Agata Hostyńska - podinspektor
telefon: 17 22 28 907
pokój 319
Monika Knurek - starszy inspektor
pokój 320
Sylwia Borowska - dyrektor
e-mail - sborowska@spropczyce.pl
Zakres rzeczowy Wydziału Edukacji Kultury i Spraw Społecznych.
1.W zakresie edukacji:
1) realizowanie zadań związanych z zakładaniem, prowadzeniem, likwidowaniem i przekształcaniem publicznych szkół podstawowych specjalnych, szkółponadpodstawowych, przedszkoli specjalnych, placówek oświatowo wychowawczych, w tym: placówek kształcenia praktycznego, poradni psychologiczno - pedagogicznych, specjalnych ośrodków szkolno - wychowawczych, internatów i burs;
2) realizowanie zadań związanych z zakładaniem i prowadzeniem szkół i placówek, których prowadzenie nie należy do zadań własnych powiatu, po zawarciu porozumienia z jednostką samorządu terytorialnego, dla której prowadzenie danego typu szkoły lub placówki jest zadaniem własnym, a w przypadku szkół artystycznych z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego;
3) przygotowywanie projektów statutów dla nowo utworzonych szkół i placówek oraz zespołów szkół lub placówek;
4) analiza i przygotowywanie odpowiednich dokumentów związanych z prowadzeniem rekrutacji na dany rok szkolny;
5) prowadzenie współpracy z gminami Powiatu Ropczycko - Sędziszowskiego, w szczególności w zakresie kontroli realizacji spełniania obowiązku nauki oraz prowadzenia rekrutacji, w tym w formie elektronicznej, do szkół ponadpodstawowych, prowadzonych przez Powiat Ropczycko - Sędziszowski;
6) zapewnianie kształcenia, wychowania i opieki w jednostkach oświatowych powiatu;
7) zapewnienie odpowiedniej formy kształcenia specjalnego dzieciom zamieszkującym na terenie powiatu, mającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i na wniosek rodziców;
8) przygotowywanie projektu planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych oraz szkół specjalnych, z uwzględnieniem szkół ponadpodstawowych i specjalnych mających siedzibę na obszarze powiatu, prowadzonych przez inne organy prowadzące;
9) prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością szkoły lub placówki w zakresie spraw finansowych i administracyjnych;
10) przygotowanie opinii dotyczącej powierzenia i odwołania przez dyrektora osób na stanowiska kierownicze w szkole lub placówce;
11) przygotowywanie propozycji składu rady oświatowej, działającej przy Radzie Powiatu;
12) przygotowywanie zezwoleń na założenie szkoły publicznej przez osobę prawną lub fizyczną;
13) opiniowanie likwidacji szkoły lub placówki publicznej oraz przejmowanie dokumentacji likwidowanej szkoły - prowadzonej przez inną osobę prawną lub osobę fizyczną;
14) określenie zasad gospodarki finansowej szkół publicznych;
15) prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych;
16) prowadzenie postępowania i przygotowywanie dokumentów związanych z wydaniem zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych oraz dokumentów związanych z odmową wpisu do tej ewidencji;
17) prowadzenie spraw związanych z nadawaniem i cofaniem szkołom niepublicznym uprawnień szkoły publicznej;
18) przygotowywanie propozycji przydzielenia dotacji niepublicznym szkołom i placówkom oświatowym;
19) określanie zasad rozliczania czasu pracy dla nauczycieli o różnym planie zajęć w poszczególnych okresach roku szkolnego;
20) opracowywanie regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania i wypłacania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy oraz dodatku mieszkaniowego, a także niektórych innych składników wynagrodzenia;
21) przygotowywanie skierowań dzieci i młodzieży do kształcenia specjalnego na podstawie wydanych orzeczeń przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną;
22) przygotowywanie skierowań dla dzieci na zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym w Ropczycach na podstawie opinii wydanej przez PoradnięPsychologiczno - Pedagogiczną;
23) współpraca z Podkarpackim Kuratorem Oświaty w Rzeszowie w zakresie zadaństatutowych placówek oświatowych, zgodnie z obowiązującym podziałem kompetencji między organem prowadzącym a organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad placówkami oświatowymi;
24) prowadzenie spraw kadrowych dyrektorów szkół i placówek oświatowych, w tym:
a. przygotowywanie i organizowanie prac komisji konkursowych, powoływanych w celu wyłonienia kandydata na stanowisko dyrektora szkoły/placówki,
b. przygotowywanie wniosków o powierzenie lub odwołanie ze stanowiska dyrektora szkoły/placówki,
c. przygotowywanie wniosków dotyczących dodatku motywacyjnego dla dyrektora szkoły/placówki,
d. przygotowywanie projektów oceny pracy Dyrektorów szkół i placówek prowadzonych przez Powiat Ropczycko - Sędziszowski;
25) przygotowywanie oraz przeprowadzanie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela;
26) prowadzenie rejestru wydanych zaświadczeń o zdaniu egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego;
27) podejmowanie czynności związanych z prowadzeniem baz danych oświatowych oraz przetwarzaniem i przekazywaniem zbiorów danych z tych zbiorów;
28) współpraca z Regionalnym Ośrodkiem Metodycznym, z placówkami kulturalno-oświatowymi, Nauczycielskimi Związkami Zawodowymi, organizacjami społecznymi, sportowymi i kościelnymi oraz z jednostkami samorządu terytorialnego;
29) współpraca z Centralnym Systemem Kierowania Nieletnich w Warszawie w zakresie kierowania, przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu nieletnich w młodzieżowym ośrodku wychowawczym oraz młodzieżowym ośrodku socjoterapii;
30) realizacja zadań związanych z obsługą programów stypendialnych realizowanych przez Powiat;
31) opracowywanie i realizacja lokalnych programów wspierania edukacji uzdolnionych uczniów;
32) administrowanie systemem informacji oświatowej na poziomie jednostki samorządu terytorialnego oraz weryfikacja danych przekazywanych do SIO przez jednostki podległe;
33) sporządzanie sprawozdań w zakresie oświaty;
34) rozliczanie średniego wynagrodzenia nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Ropczycko - Sędziszowski zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela;
35) opracowywanie kryteriów i trybu przyznawania nagród za osiągnięcia dydaktyczno - wychowawcze dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Ropczycko - Sędziszowski zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela;
36) wnioskowanie o odznaczenia i nagrody dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Powiat Ropczycko - Sędziszowski;
37) przekazywanie danych do rejestru szkół i placówek oświatowych;
38) analizowanie i przygotowywanie do zatwierdzenia arkuszy organizacji szkół i placówek oświatowych oraz aneksów do tych arkuszy.
2. W zakresie kultury:
1) przygotowywanie decyzji o zabezpieczeniu dobra kultury w formie ustanowienia tymczasowego zajęcia;
2) prowadzenie spraw związanych z organizowaniem działalności kulturalnej oraz tworzeniem powiatowych instytucji kultury;
3) podejmowanie działań zapewniających rozwój twórczości artystycznej, otaczanie opieką amatorskiego ruchu artystycznego;
4) załatwianie spraw związanych z prowadzeniem powiatowych instytucji kultury;
5) prowadzenie spraw związanych z tworzeniem muzeów oraz nabywanie muzealiów;
6) załatwianie spraw związanych z organizowaniem i prowadzeniem bibliotek publicznych;
7) realizowanie zadań związanych z organizowaniem i prowadzeniem powiatowej biblioteki publicznej;
8) ustalanie założeń programowo - artystycznych imprez kulturalnych o zasięgu powiatowym oraz nadzorowanie ich organizacji;
9) prowadzenie spraw związanych z rozwojem życia kulturalnego powiatu w sferze organizacyjno-prawnej, finansowej i kadrowej, prowadzenie rejestru powiatowych instytucji kultury;
10) przyjmowanie propozycji w zakresie finansowania bieżącej działalności remontowej instytucji kultury oraz kontrolowanie wykorzystania wydatkowanych na te cele środków budżetowych;
11) prowadzenie spraw w zakresie wymiany kulturalnej;
12) współdziałanie w organizacji świąt i innych uroczystości, imprez artystycznych i rozrywkowych;
13) organizacja na terenie Powiatu obchodu rocznic w celu upamiętnienia walki o niepodległość Polski oraz uczczenia pamięci ofiar wojny i okresu wojennego -współpraca z Powiatowym Centrum Edukacji Kulturalnej w Ropczycach.
3. W zakresie funduszy pomocowych:
1) analiza realnych możliwości pozyskiwania przez starostwo i jednostki organizacyjne Powiatu środków finansowych z funduszy krajowych i europejskich w zakresie tzw. projektów miękkich;
2) informowanie Zarządu Powiatu oraz zainteresowane komórki organizacyjne starostwa i jednostki organizacyjne Powiatu o istniejących programach i procedurach pozyskiwania środków finansowych z funduszy krajowych i europejskich w ramach tzw. projektów miękkich;
3) przygotowywanie dokumentów aplikacyjnych dla starostwa do tzw. projektów miękkich;
4) opracowywanie sprawozdań, wniosków o płatność i innych dokumentów niezbędnych do prawidłowej realizacji poszczególnych projektów;
5) utrzymywanie bieżących kontaktów z instytucją zarządzającą/wdrażającą;
6) współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego z terenu województwa podkarpackiego przy opracowywaniu wspólnych projektów;
10) współpraca z organizacjami pozarządowymi w zakresie wspólnych projektów;
11) prowadzenie ewidencji składanych wniosków oraz realizowanych projektów przez starostwo.
4. W zakresie spraw społecznych:
Pracownicy:
Maria Rak
pokój 323, tel. 17 78 42 513
mrak@spropczyce.pl
Sławomir Małajowicz
pokój 323, tel. 17 78 42 513
smalajowicz@spropczyce.pl
1) prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, przekształcaniem i likwidacją, nadawaniem statutu oraz sprawowaniem nadzoru nad publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej, dla którego podmiotem tworzącym jest Powiat Ropczycko - Sędziszowski;
2) prowadzenie spraw związanych z zakupem lub przyjęciem darowizny aparatury i sprzętu medycznego oraz wnioskowanie do Zarządu Powiatu o wyrażanie zgody na dokonanie zakupu lub przyjęcia darowizny takiego sprzętu przez Zespół Opieki Zdrowotnej;
3) dokonywanie kontroli i oceny działalności SPZOZ w zakresie realizacji zadań określonych w statucie i regulaminie organizacyjnym, prawidłowości gospodarowania mieniem oraz gospodarki finansowej;
4) przygotowanie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej;
5) przygotowywanie dokumentacji związanej z powołaniem, odwołaniem Rady Społecznej Zespołu Opieki Zdrowotnej;
6) przygotowanie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia regulaminu Rady Społecznej Zespołu Opieki Zdrowotnej przez podmiot tworzący;
7) przekazywanie zaproszeń otrzymanych z Zespołu Opieki Zdrowotnej w Ropczycach na posiedzenia Rady Społecznej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Ropczycach oraz kompletu dokumentacji związanej z posiedzeniem do Starosty i Wicestarosty Powiatu;
8) przygotowywanie projektów zarządzeń lub uchwał o zmianie formy gospodarki finansowej samodzielnego zakładu lub o jego likwidacji;
9) współpraca z Izbą Aptekarską, samorządami gminnymi w zakresie ustalania rozkładu godzin pracy i harmonogramu dyżurów całodobowych aptek na terenie Powiatu Ropczycko - Sędziszowskiego;
10) przygotowanie projektu uchwał w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu;
11) prowadzenie spraw związanych z pokrywaniem kosztów przewozu osób podlegających przymusowej hospitalizacji;
12) analiza aktualnej sytuacji prawnej i społecznej w aspekcie ochrony zdrowia na terenie Powiatu Ropczycko - Sędziszowskiego;
13) współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi na terenie Powiatu Ropczycko-Sędziszowskiego w zakresie ochrony zdrowia i przekazywanie w tym zakresie sprawozdania do Referatu Promocji i Sportu w celu utworzenia programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego;
14) prowadzenie spraw wynikających ze sprawowania nadzoru nad działalnością fundacji z zakresu ochrony zdrowia;
15) współpraca z Wydziałem Inwestycji i Zamówień Publicznych w zakresie inwestycji realizowanych z zakresu ochrony zdrowia;
16) podjęcie działań w sprawie powołania osoby do stwierdzenia zgonu i jego przyczyny;
17) prowadzenie spraw i działań koordynacyjnych dotyczących promocji i profilaktyki zdrowotnej;
18) przekazywanie właściwemu wojewodzie informacji dotyczącej zrealizowanych lub podjętych zadań w ubiegłym roku z zakresu zdrowia publicznego;
19) prowadzenie spraw w porozumieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym związanych z wydawaniem pozwoleń na sprowadzenie zwłok i szczątków ludzkich z zagranicy w celu ich pochowania;
20) organizowanie przewozu zwłok osób zmarłych lub zabitych w miejscach publicznych na terenie powiatu do zakładu medycyny sądowej lub najbliższego szpitala mającego prosektorium celem ustalenia przyczyny zgonu;
21) prowadzenie spraw związanych z wyborem firmy audytorskiej do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Ropczycach;
22) inicjowanie, wspomaganie i monitorowanie działań lokalnej wspólnoty samorządowej w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej prowadzonej na terenie powiatu;
23) realizowanie zadań wynikających z zapisów ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego;
24) wykonywanie zadań wynikających z zapisów ustawy o Karcie Polaka;
25) realizacja procedur dotyczących wypłaty świadczenia pieniężnego przyznanego na podstawie decyzji wojewody, posiadaczom Karty Polaka osiedlającym się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i członkom ich rodzin;
26) opracowywanie i realizacja oraz ocena efektów programów zdrowotnych wynikających z rozpoznanych potrzeb zdrowotnych i stanu zdrowia mieszkańców powiatu - po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami;
27) przygotowanie dokumentacji związanej z przyznawaniem dotacji na remonty lub zakup aparatury i sprzętu medycznego dla Zespołu Opieki Zdrowotnej w Ropczycach;
28) prowadzenie spraw w zakresie dotacji celowych przekazanych jednostkom samorządu terytorialnego związanych z ubezpieczeniem zdrowotnym dla osób nieobjętych obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego, z przeznaczeniem na składki na ubezpieczenie zdrowotne;
29) współpraca z Dyrekcją Zespołu Opieki Zdrowotnej w Ropczycach oraz Referatu do spraw Obronnych i Zarządzania Kryzysowego w zakresie podejmowania działań dot. ograniczenia rozprzestrzeniania się epidemii/pandemii;
30) wykonywanie innych spraw zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Zastępstwo za pracownika, który wykonuje obowiązki służbowe w ramach pracy na Samodzielnym Stanowisku do spraw Ochrony Zdrowia pełni wyznaczony przez Starostę pracownik z Wydziału Edukacji Kultury i Spraw Społecznych.
3. W celu umożliwienia realizacji §28 ust. 2 regulaminu, Dyrektor Wydziału Edukacji Kultury i Spraw Społecznych oraz pracownik pełniący zastępstwo mają zapewniony dostęp do spraw prowadzonych przez pracownika na Samodzielnym Stanowisku do spraw Ochrony Zdrowia - zarówno w formie tradycyjnej tj. papierowej jak i w formie elektronicznej tj. w EOD PROTON.
4. W celu umożliwienia realizacji §28 ust. 2 i 3 regulaminu, Dyrektor Wydziału Edukacji Kultury i Spraw Społecznych oraz pracownik pełniący zastępstwo otrzymają stosowne upoważnienia.